Wexiö Motorveteraner har i sitt klubbmärke bilden av en motor som har en trevlig historia. Den är gjord av en känd urmakare i Växjö, Oscar Carlsson, så tidigt som åren 1912-1914. Det är en fyrcylindrig bensinmotor som bl.a. har använts för att driva en familjebåt. Motorn är helt konstruerad på egen hand av Oscar Carlsson, som själv gjort konstruktionsritningarna, sågat till vevstakar, svarvat lager och fräst kugghjul m.m. Fundamentet är gjutet av Växjö Mekaniska Verkstad. De ville först inte gjuta i den legering Oscar hade beställt, då de inte trodde att den skulle hålla, men Oscar var envis och motorn håller än idag.
Från början gjorde han en egen förgasare i mässing, men skaffade sig så småningom en modernare Zenith-förgasare när motorn skulle installeras i en båt. I båten gjorde motorn tjänst i många år. Kraften överfördes till propelleraxeln via en cykelkedja. Båtmotorn gjorde sig känd på Helgasjön för att den gick så tyst. Avgasutsläppet mynnade också under vattnet och det var egentligen endast bogskvalpet som hördes i båten. Man måste verkligen beundra detta arbete, gjort i en tid då de flesta båtmotorer var encylindriga. Ja, det var inte ens alla bilar som hade fyrcylindriga motorer år 1912. De egenhändigt tillverkade kannorna i denna fyrcylindriga motor är inte större än 52 mm. På sidan av motorn är bokstäverna O C V ingjutna. Det betyder Oscar Carlsson Växjö och är inte någon engelsk förkortning som många tror.
Denna motor ställdes för flera år sedan till förfogande för Wexiö Motorveteraner av Oscar Carlssons son, Sture Carlsson, som också är urmakare och optiker. I klubben har vi fäst oss vid motorn i så hög grad att vi tog den som emblem när vi gjorde vårt klubbmärke.
Per-Olof Nyström, har putsat upp motorn, Georg ”Gigge” Ryd och Bengt Aronsson har tillverkat anslutningsdetaljer till förgasaren och Håkan Svahn har bekostat en monter till den.
Motorn står nu till beskådan i kundmottagningen på Kronobergs Bilaffär, där vi också har vår klubblokal.
För dig med intresse för historiska fordon